Hur förbättra bildkvalitén, på sina bilder, från digitalkameran?

Copyright Lars Ekdahl
© 2004-

Övriga Tips & Tricks digitala bilder

| Arbetsrymder - Kulörrymder | Begreppen dpi, lpi och ppi | Bilders storlek och upplösning | Bitdjup |review and utvärdering av ColorVision Spyder 2 PRO Studio | En teoretisk redogörelse om olika RGB arbetsrymder/färgrymder | Brusreducering på bästa och enklaste sätt | FocalBlade Reviewverktyg för skärpning av bilder |Filstorlek och upplösning | Utvärdering av BreezeBrowser | Förbättra bildkvalitén 1. |Förbättra bildkvalitén 2. | färgrymder |Autokorrigera färger på ett fotografi i Photoshop 7/ |Korrekturläsning på skärmen | Minnesstorlek på dina inskannade bilder |Ny PhotoShop CS6 färghanteringssystem | PhotoShop 7 färghanteringssystem || Photoshop CS färghanteringssystem | Photoshop 7 & CS och Färghantering vid utskrift | Photoshop CS 3 Färghantering |Photoshop CS4 färghantering | Ordlista |sepia toning av fotografi |Gör om ditt färgkort till ett svartvitt |Skanning och upplösning | Skärpa bilden via lagermask |Skärpa bilden via FocalBlade plug-in | Skärpningsverktyget PK Sharpener plug-in | Ta bort röda ögon| |kalibrera bidskärmen |Utvärdering av Lightroom 2 |Utvärdering av Lightroom 3 Ny|Utvärdering av Lightroom 5

hur förbättra man bildkvalitén för en överexponerad bild tagen med en  digital kamera
Att förbättra bildkvalitén för en överexponerad bild från en digital kamera
Det har är en bild direkt från en digitalkamera. Att bilden är lite kontrastlös syns också i histogrammet, då bilden inte utnyttjar hela det möjliga tonomfånget som framgår av nedanstående skärmdump. Jag kommer här att utnyttja möjligheten att autokorrigera färgerna och öka tonomfånget med hjälp av Photoshop, i tre snabba steg! Lärde mig det av pixelgurun Bruce Fraser.
Bilden  utnyttjar inte  hela det möjliga tonomfångetbilden. Specielli skuggpartierna.

Bilden utnyttjar inte hela det möjliga tonomfånget. Speciellt i skuggpartierna.
Jag nu börjar först med att skapa ett justeringslager för Levels/Nivåer.
Justeringslager

Här börjar jag med att justera de neutrala färgerna genom att klicka på knappen Options i dialogrutan för Levels/Nivåer. Får då upp denna dialogruta.
justera klippningsprocenterna
Se först nu till att Find Dark & Light Colors är markerad. Likaså Snap Neutral Midtones. Börjar med att justera klippningsprocenterna (the clipping percentages.) Ställer först in 0 för såväl skuggor som högdagar och stegar mig sedan uppåt med hjälp av piltangen på tangenbordet. För denna bild fastnade jag för värdena som visas i dialogrutan här ovanför.
Jag klickar sedan på Midtones: och får upp nedanstående dialogruta
mellantonerna
De neutrala färgerna är hos mig förinställda (markerade då vid ett tillfälle rutan Save as defaults) på 132, 132, 132. Klickar dock runt på olika ställen för att se om man får en bättre bild med andra värden för mellantonerna. Stannar till slut för dessa värden.
 

Så här ser nu histogrammet ut
Vi ser att priset vi fått betala är att en del av tonerna har försvunnit (luckorna i histogrammet) men i det här fallet är det värt det eftersom bristerna knappast kommer att synas i tryck. Tonomfånget är nu också fördelat över hela skalan



Nu börjar vi närma oss slutet på denna övning. Bilden har nu blivit mycket mer kontrastrik med klarare färger. Det enda som nu återstår är att skärpa upp bilden. Detta gör jag med verktyget FocalBlade och resultatet ser du här nedanför.
Vill du lära dig mer ingående om detta sätt att jobba med autocolor i Photoshop har jag översatt en Tutorial av Bruce Fracer.
  
Så här blev slutresultatet. En stor skillnad mot den första bilden

vänsterpil          högerpil  Fler alternativ att förbättra sin bild

Tillbaka    Uppdaterad den 25 september 2006