Olika färgrymder

A CIE Chromaticity diagram showing approximations of LAB space, the black outline which includes all the colors within that black outline, Joe Holmes Ekta Space PS5 with the Red Outline, Adobe RGB (former SMPTE-240M) in Green, ColorMatchRGB in Blue, sRGB in purple and the CMYK SWOP print space in yellow. The actual color gradients you see here probably do not accurately display the actual colors in the space but it gives you an idea of the trade offs. You have to chosse on of these spaces , or something simular to work in. The biggest space here, other than the Lab space, is a custom space defined by Joe Holmes to encompass the gamut of Ecktachrome film. He works in this space, mostly using Live Picture, to create his beautiful art prints on the LightJet 5000 printer.
Quoted fromPhotosop 5%5.5 Artistry by Barry Haynes and Wendy Crumpler

Din följande fråga Per: En teoretisk mycket viktig fråga: Dersom et tenkt foto hvor alle fargene ligger INNENFOR sRGB fargrymden: Er det riktig & hvorfor ser alle fargene (ved trykk) svakere/blassere ut når det er scannet/sparat i sRGB enn om det samme bildet er scannet/sparat i Adobe RGB (1998) ? Fargene er "identiske" i verkligheten, og burde derfor være identiske i både sRGB og i Adobe RGB (1998).

Svar: Som du ser i diagrammet ovanför är färgrymden sRGB avsevärt mindre i omfång än ADOBE RGB. Speciellt i det gröna området. På en bildskärm märker man ingen skillnad men vid utskrift kommer all information mellan sRGB ock ADOBE RGB att kastas bort om man sparar i sRGB. "Choosing a Working Space is less critical in Photoshop 6 because the SoftProof feature allows full preprint previewing of both the Printing Space and the Working Space. This allows you to experiment by switching between different Working Spaces."
Citerar vidare från fotografen Barry Haynes
ADOBE RGB SPACE

"The widest gamut if these spaces (out og four provides by Adobe and of interest to people dealing with professional images.), ADOBE RGB, is a proposed standard for HDTV production. But more importantly, its gamut includes essentially the entire CMYK gamut and more because it also better encompasses the gamut of things like color RGB film recorders, the LightJet 5000 digital printer, and other more advanced color output devices. If you set your RGB workspace to ADOBE RGB, you will be least likely to be throwing out values that you will be able to see in today's digital output devices , and yet the gamut is not so large that you will be wasting a lot of your color space and thus having posterization problems. With ADOBE RGB though, you will be able to see more colors on a good monitor than you will be able to print in CMYK on press."

Vill man få samma färger på sin utskrift som man ser på sin bildskärm måste man dessutom se till att bildskärmen och printern är kalibrerade mot varandra.

Som du ser Per, att få bra utskrift från en inskannad bild är en hel vetenskap. I alla fall första gångerna.
Hälsningar
Lars Ekdahl

PS Inget kulörsystem uppfyller både att vara anpassat efter hur vi upplever kulörer och samtidigt vara fysikaliskt exakt. Läs gärna denna utmärkta informationsfolder. om färghantering i pdf-format från ColorCenter som kan du kan ladda hem här. Denna broschyr är en introduktion till färghanteringssystem och förklarar dess ökande betydelse i den grafiska branschen. (602Kb).